MARIA KERNOVÁ
Herneisbrunner Lied Ein Kirchlein steht auf Waldeshöh' so still und einsam da, wenn ich das liebe Kirchlein seh', scheint mir der Himmel nah. Da flüchtet in der Hintergrund flittergoldene Welt und in mein Herz, so trüb und wund der Tröstung Balsam fällt. Zur Gottesmutter fleh' ich dann mit andachtvollem Sinn, dass sie auf wüster Erdenbahn mir stets sei Führerin. Zu horchen sheint dann wohl das Bild dem glühenden Gebet, indes ums Haupt so klar und mild Verklärungsschimmer weht. Und wenn der dunkle Moldaustrom im Felsengrunde stöhnt und durch Gebraus so hell und fromm das Aveglöcklein tönt, zieht's mich zur Waldkapelle hin, zu unsrer lieben Frau, und sieh', entwölkt ist dann mein Sinn, mein Himmel wieder blau. |
Studenecká píseň Kostelík stojí u lesa tak tiše a tak sám, zdá se mně, že snad nebesa teď blízko sebe mám. Do pozadí se dostává svět plný pozlátka, padá na srdce bolavá útěcha přesladká. Sem k Matce Boží tiše spěj s modlitbou horoucí, v tom světě zlém děj se co děj přijde ti s pomocí. Ten obraz na zdi svatyně zdá se ti naslouchat, nad Paní v dobré hodině něžný třpyt počne plát. Ve skalách když pak temný proud Vltavy zasténá, až k řece dá se zaslechnout Zdrávasu ozvěna. To z lesní kaple volá zas zvon k Naší Milé Paní, čistý bezmračný modrojas nebe zřím skvět se na Ní. |
P.S. Na straně 15 pátého májového čísla měsíčníku Glaube und Heimat z roku 1996 je ta mariánská píseň signována jinak, totiž Ign. R. Kath. Snad je její autor dodnes vlastně neznámý
Jméno Marie Kernové se ocitá v záhlaví této připomínky jednoho z nejkrásnějších šumavských poutních míst především proto, že podle vyjádření P. Severina Gottsmicha to ona píseň o Studenci zachovala pro budoucnost a autorství tak přešlo v některých zveřejněních na ni. Gottsmich považuje za autora nejspíš ("am ehesten") Zephyrina Tobnera, v našem souboru rovněž zastoupeného. Maria Kernová, stálá členka chrámového sboru rožmberského farního kostela sv. Mikuláše biskupa, se narodila v Rožmberku nad Vltavou (Rosenberg) 21. srpna 1887. Žila tam v Kostelní ulici (Kirchgasse) čp. 5 a nikdy se neprovdala. Po vyhnání se ocitla v hesenském Niederflorstadtu a na sklonku dlouhého života pak v starobinci hornobavorského Geretsriedu. Zesnula 14. dubna 1970 v nemocnici blízkého Wolfratshausenu a na geretsriedském hřbitově spočinuly její tělesné ostatky. Píseň, kterou dokázala uchovat v paměti i přepisu pro další generace, prý zazněla i na její poslední cestě. Kde najít její Herneisbrunn? Pod jménem Hornoles, které by spisovně německému Herrnlesbrunn alespoň co do zvuku lépe odpovídalo, bychom dnes to místo marně hledali na mapách. Jen starý průvodce Národní jednoty pošumavské je tak počeštil i s poutní kaplí při vrchu na levém vltavském břehu, která 25 minut chůze od Rožmberka nad Vltavou dosud stojí, byť notně poničena zubem času. Kaple byla vystavěna roku 1679 při léčivém prameni, o tradici daleko starší svědčí kupříkladu pověst, která se ke Studenci - to je dnešní označení - zdávna pojí. V Rožmberku podle ní darovala žena jednoho řemeslníka život chlapci, který měl při narození na čele výrůstek podobný růžku. Jak dítě rostlo, rostl i roh na čele. Nepomohla žádná rada, přizvaní mastičkáři nedokázali nebohému pomoci ani v nejmenším. Ubohá matka se v lesní samotě modlívala k obrazu Boží Rodičky o uzdravení synovo a měla poté jedné noci sen, že jí Přesvatá Panna přislíbila splnění proseb. Nedaleko stromu, na němž byl obrázek zavěšen, vyvěral z kamenité lesní půdy pramen, jehož vodou ta žena od nynějška denně potírala čelo chlapcovo a spojovala to počínání s onou modlitbou. A hle: jednoho dne roh odpadl, aniž by zanechal stopu. Věc se ovšem neutajila. Městečko Rožmberk i blízké okolí bylo plno té noviny a lesní pramen brzy dostal jméno "Hörndl-les-Brunn", při čemž Hörndl značí právě růžek. Podobné jméno nesl i blízký statek Herrnleshof a studánce samé se říkalo i Unsere Liebe Frau Brunnen nebo také Grüne Maria (Zelená Maria) poté, co prý při velkém suchu vyslyšela Matka Boží modlitby zdejších rolníků. Nadešly deště, tráva i úroda se opět zazelenala. Ke kapli zasvěcené v květnu 1688 Bolestné Matce Boží a svaté Anně přibyla později i hospůdka pro pocestné, poněvadž sem každoročně proudívaly celé zástupy prosebníků nejen z okolního buquoyského panství. V registru farnosti Rožmberk 1700-1720 je uveden popis tohoto znění: "Při Herrnlesbrunnu kaple s hospodou a lázničkami". Pramen, který si získal pověst zázračného, vyvěrá na západní straně ohrazené stavby, která měla podle staré pohlednice i kryté ambity po obvodu barokně řešeného centrálního půdorysu, s kaplí uprostřed nádvoříčka. Spojení mariánského kultu se svatoanenským představuje i plastika svaté Anny nad vstupní branou do nádvoří.
- - - - -
* Rožmberk nad Vltavou / Studenec / † Wolfratshausen (BY) / † † Geretsried (BY