LEOPOLD SCHMUTZLER
Děvčata, vracející se po práci z pole
"Arbeitsmaiden vom Felde heimkehrend"
Tak zní název obrazu, jinde označovaného i "Jungfrauen nach der Arbeit" (Maidens after Work), vzniklého mezi lety 1935-1938 a po výstavě "Große Deutsche Kunstausstellung" v mnichovském Skleněném paláci (Glaspalast /Haus der Kunst/) roku 1940, nedlouho před malířovou smrtí, zakoupeném Adolfem Hitlerem za sedm tisíc říšských marek pro národně socialistický stát. Musím říci, že kdybych nevěděl, oč jde, považoval bych jej za výplod sovětské "sorely" se vším všudy. Tady to má ale vazbu i na Šumavu, poněvadž autor malířského díla, renomovaný umělec Leopold Schmutzler, je rodákem ze Stříbra (Mies). Spatřil tam světlo světa 29. března roku 1864 a den nato ho kooperátor Johann Nedvěd pokřtil jménem Leopold Wenzl Schmutzler (ten Wenzl byl po kmotru Patschanovi). Novorozencův otec a jmenovec, stříbrský mistr sedlářský (a také hostinský) Leopold Schmutzler, byl synem sedlářského mistra v rodném domě chlapcově čp. 194 (dodnes stojí) Franze Schmutzlera a Veroniky, roz. Strzischkaové, řezníkovy dcery z proslulé stříbrské rodiny (příjmení, častěji psané "Strziska" by se dalo česky psát "Stříška") na čp. 136 (i dům takto označený dodnes stojí v Kostelní ulici). Matka Maria byla dcerou zdejšího mistra barvířského z čp. 4 (také dosud stojí při rohu dnešního stříbrského Masarykova náměstí) Aloise Zeidlera a Josefy, roz. Prinzové, mydlářovy dcery ze Stráže (Neustadtl). Rodiče se brali 14. října 1851. Syn dostal první kreslířské lekce od otce, studoval ovšem v letech na vídeňské Akademii výtvarného umění mj. u Christiana Griepenkerla, který sem v roce 1908 nepřipustil Adolfa Hitlera k přijímací zkoušce (v posudku na zásilkou předložené práce se objevila věta: "Wenig Köpfe.", tj. "Málo hlav."). U Otto Seitze pak Schmutzler pokračoval ve studiu na výtvarné akademii v bavorském Mnichově, kde se usadil po dokončení školy v roce 1885 jako umělec na volné noze. Nějaký čas pracoval i v Římě a v Paříži. Stal se uznávaným portrétistou a dostal významné zakázky i od bavorské královské rodiny. Vystavoval mj. roku 1927 v New Yorku a dva roky nato v rodném Stříbře. Jeho styl byl obecně vzato realistický s prvky Art Deco a eroticky pojatého zpodobení ženského těla. Příklon k národnímu socialismu poškodil jeho reputaci v zahraničí a poválečné přijetí i po válce doma. Přesto např. v severoamerickém Seattlu visí mnoho jeho prací zásluhou Schmutzlerova obdivovatele a zakladatele tamního uměleckého muzea Charlese Frye (1858-1940). Jak je tomu ve Stříbře, nevím.
- - - - -
* Stříbro / † † † Mnichov (BY)